Vanlige spørsmål
Passer Montessoripedagogikken for mitt barn?
Pedagogikken passer i utgangspunktet for alle barn, men store rom med mange elever kan for enkelte være uoversiktlig. Barn som har særlig behov for å trekke seg vekk kan derfor ha vansker på en montessoriskole.
Lærer elevene det samme som i vanlig skole?
Montessoriskolene i Norge har en egen læreplan, “Læreplan for montessoriskolen”, (Montessori Norge 2020), som er godkjent av Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet. En forutsetning for få offentlig godkjenning og statsstøtte, er at friskolen minst oppfyller dette kravet. I Læreplanen for montessoriskolen er kompetansemål innenfor alle fag beskrevet. Elevene skal etter 4. trinn og etter 7.trinn kunne ta i bruk den kompetansen som er listet opp der.
Bruker elevene digitale verktøy i opplæringen?
Ja, som et arbeidsverktøy. Elevene disponerer et antall felles PCer og nettbrett som til enhver tid er tilgjengelige i klasserommet.
Blir ikke elevene slitne av de lange arbeidsøktene? Hva gjør dere om de for eksempel får vondt i hodet?
Arbeidsøktene og klasserommet er organisert slik at elevene kan bevege seg relativt fritt, velge; hva de skal arbeide med, arbeidsplass, arbeidsverktøy, arbeidskamerat, samt delta i små gruppepresentasjoner. Vi opplever ikke at elevene blir trette, snarere motsatt. De tar stor del i formingen av sin skoledag og er aktiv i sin egen læringsprosess. Akkurat som voksne, kan barn komme i flyt. Det vil si at de blir så oppslukt av arbeidet at de glemmer tid og rom. Elevene tar pauser ved behov eller jobber med et lettere arbeid en stund. Dersom eleven har behov (eks. hodepine) kan de ta seg et glass vann, lese litt eller slappe av med en pause.
Er Montessori en spesialskole?
Nei. Vi ser ofte at Montessoripedagogikken stiller høye krav til elevene. Store rom, mye frihet og valg kan være særlig vanskelig for elever med behov for en spesifikk struktur.