top of page

Timeplan

08.00 - 08.30  Tilsynstid (sosialisering)

08.30 - 11.30  Arbeidstid

11.30 - 12.00  Lunsj

12.00 - 13.00  Utetid

13.00 - 15.00  Arbeidstid

15.00 - 16.30  Eventuelt SFO

Én dag i uken slutter elevene etter utetiden. Det er da muligheter for å oppholde seg på skolen og spille spill o.l. frem til kl. 14.30.

Alle fag implementeres i den vanlige arbeidstiden. Vi vil likevel ta elever ut av klasserommet for Ã¥ ha praktisk musikk, uteskole og kroppsøving. 

​

Vi tilby SFO etter skoletid frem til kl. 16.30, og i noen av skolens ferieuker.

Untitled
Skolehverdagen: Timeplanen
Untitled

Arbeidsøktene

Tid til å gå i dybden


Elevene har to lange undervisningsøkter hver dag, hvorav en av øktene er på tre timer. Dette legger til rette for at elevene skal kunne fordype seg i arbeid, fullføre det de begynner på og lære å konsentrere seg uten for mange avbrytelser.

I løpet av en økt vil ulike barn holde på med ulike typer arbeid til samme tid.


I arbeidsøktene fÃ¥r elevene undervisning én til én og i smÃ¥ og store grupper. Dette kalles presentasjoner.


Elevene jobber mye selvstendig, enten individuelt eller i samarbeid med andre elever. Arbeidet deres kan være oppfølgingsarbeid fra presentasjoner de har fÃ¥tt eller arbeid de lager selv (prosjekter m.m.)

​

Elevene har frihet til å velge når arbeid skal gjøres og hvor lenge, i samråd med lærer. Vi har for eksempel mange ulike materiell for multiplikasjon. Alle materiellene har ulik vinkling, vanskelighetsgrad, og tilfører et nytt aspekt ved forståelsen. Elevene kan ikke velge vekk å arbeide med multiplikasjon, men bestemmer hvilket materiell de vil benytte,

​

Skolehverdagen: Arbeidsøktene

Arbeidsmåter

Fra den store helheten, til de små detaljene

Alt henger sammen, så hvorfor dele opp i fag? Vi jobber tverrfaglig for å få en god helhetsforståelse, og starter med å se det store bildet og hvordan alt henger sammen, før vi dykker dypere ned i detaljene.

​

Noen av de mest vanlige arbeidsmåtene er:

- Presentasjoner fra lærer

- Selvstendig arbeid

- Gruppearbeid 

- Arbeid med materiell, prosjekter, fortellinger, tidslinjer, med mer.

- Elevorganiserte læringsutflukter utenfor skolens omrÃ¥de i forbindelse med annet arbeid. Vi kaller dette "Going Out".

​

Elevene skriver ogsÃ¥ i loggboken hver dag. Denne blir utgangspunkt for jevnlige refleksjonssamtaler med lærer. 

Biology Class
Skolehverdagen: Academics
Hagearbeid Leksjon

Klasserommet

Et levende læringsmiljø

Et montessoriklasserom skiller seg i stor grad fra et tradisjonelt klasserom. Det er for eksempel ingen tavle pÃ¥ veggen som alle pultene peker mot. I stedet har vi et stort teppe pÃ¥ gulvet som er samlingspunkt og der en del av presentasjonene holdes. Rundt om i rommet finnes arbeidsplasser bÃ¥de pÃ¥ gulvet og ved ulike bord, hvor noen egner seg best til individuelt arbeid mens andre egner seg til større gruppearbeid. Vi har Ã¥pne hyller med materiell, kunst pÃ¥ veggene, en god lesekrok og mange planter. 

​

Rommet er bÃ¥de formingssal, naturfagslaberatorium og bibliotek i ett, samtidig. Noen komponerer et musikkstykke, noen øver pÃ¥ engelsk grammatikk, og noen arbeider med matematikk. Alt i alt er det et levende klasserom, med diskusjoner og faglig prat, men samtidig arbeidsro.

​

Et montessoriklasserom er ikke bare innenfor fire vegger. Vi snakker ofte om "det forberedte miljøet", enten det er inne eller ute. Det ligger i navnet at her skal alt være klart for elevenes læring og utforsking og at de skal finne det utstyret de behøver. 

Skolehverdagen: Academics

Materiellet

Fra det konkrete til det abstrakte

Som regel har vi kun ett eksemplar av hvert materiell. Vi deler pÃ¥ det vi har, noe som betyr at barna ogsÃ¥ mÃ¥ øve pÃ¥ Ã¥ vente pÃ¥ tur. 


Materiellet er bygget opp slik at det gÃ¥r fra det konkrete til det abstrakte, fra lett til vanskelig, og bruk av materiellet gjør det mulig for eksempel Ã¥ finne kvadratrot av store tall allerede mens man gÃ¥r pÃ¥ barneskolen. Dette gjør montessorielever med letthet fordi materiellet fungerer som støtte samtidig som det tilbyr en dypere forstÃ¥else. 

286227286_706460010470481_3668388781035832244_n.jpg
Skolehverdagen: Academics
Kjemi lekser

Klasser på tvers av alder

Aldersblandede grupper

Over alt i samfunnet, arbeidslivet og selv i familier er man blandet på tvers av alder, så hvorfor dele inn etter alder i skolen?

​

Maria Montessori oppdaget at det var store gevinster ved Ã¥ blande barn av ulik alder ogsÃ¥ i skolen, blant annet fører det til at barna i mindre grad sammenlikner egen faglig og sosial utvikling med andre, noe som igjen reduserer usunn konkurranse. Istedenfor oppdaget hun at aldersblanding fremmer forstÃ¥else og hjelpsomhet mellom barna, noe som er en forutsetning for et godt klassemiljø. 

​

Dette støttes også av nyere studier.

Skolehverdagen: Arbeidsøktene

Lunsj

Mer enn bare mat

Elevene bytter pÃ¥ Ã¥ lage et felles mÃ¥ltid hver dag. Vanligvis brød og korn med div. pÃ¥legg, grønnsaker og frukt, men ogsÃ¥ varm mat og bakst. 


Lunsjen skal være en hyggelig stund preget av samtaler rundt bordet og sosialt samvær.

​

Elevene er delaktige i arbeidet med Ã¥ skrive handlelister, beregne mengder, gjøre innkjøp, tilberede maten og selvsagt ogsÃ¥ opprydningen etterpÃ¥. 


Barn som lager frokost
Skolehverdagen: Lunsj
Modern Classroom_edited.jpg

Elevenes oppgaver

Faglig, sosial og personlig utvikling

Elever mÃ¥ være aktivt deltakende i sin egen læringsprosess. Dette betyr bl.a. at de skal øve pÃ¥ nye ferdigheter, undre seg, stille spørsmÃ¥l, sette i gang prosjekter, lete etter informasjon, bearbeide stoffet, diskutere med andre og sammenstille dette for Ã¥ vise andre hva man har funnet ut, og ikke minst lære av egne feil! Dette kan være krevende for noen elever.

​

Andre ferdigheter som er viktige Ã¥ lære seg er Ã¥ samarbeide, løse konflikter og vise hensyn til andre.

​

Elevene skal ogsÃ¥ bidra til Ã¥ ta vare pÃ¥ miljøet pÃ¥ skolen, for eksempel ved Ã¥ vanne planter, tørke støv, rydde etter seg selv og andre. Dette er en del av den personlige utviklingen hvor man lærer Ã¥ gjøre noe fint for andre og for fellesskapet. Dette kalles ofte praktisk liv i montessoriskoler, og er viktig for Ã¥ kunne klare seg videre i livet. Det gir ogsÃ¥ god selvtilit og mestringsfølelse nÃ¥r man kan klare seg selv.

​

​

Skolehverdagen: Arbeidsøktene

Lærerens rolle

The greatest sign of success for a teacher, is to be able to say 'The children are now working as if I did not exist' - Maria Montessori

Montessorilærere stÃ¥r ikke foran tavlen og underviser, men fungerer som en "læringsveileder", som skal gi elevene presentasjoner, inspirere til videre arbeid, hjelpe elevene Ã¥ undre seg og stille spørsmÃ¥l, og observere elevenes utvikling, bÃ¥de sosialt og faglig.

​

Målet med lærerens presentasjoner er ikke å "overføre kunnskap" til barna, men å "så interessefrø", som skal lokke frem barnas evne til innlevelse, stimulere fantasien og vekke forestillingsevnen og nysgjerrigheten. Dette er forutsetninger for at læring skal finne sted.

Barn lærer med lærer
Skolehverdagen: Lærerens rolle
bottom of page